Tematický deň "Bezpečná škola"
Hlavnou náplňou tematického dňa "Bezpečná škola" sa už po niekoľko rokov stali na našej škole aktivity zamerané na základné pravidlá bezpečného správania sa v cestnej premávke. Kým žiaci 1. a 2.ročníkov sa učia uplatňovať tieto zásady ako chodci či cestujúci ("Chodcoškola"), tretiaci a štvrtáci sa učia poznať a dodržiavať pravidlá cestnej premávky už ako cyklisti ("Cykloškola").
Hoci takmer všetci žiaci 4.ročníkov zvládli jazdu na bicykli už v mladšom veku, je čoraz nevyhnutnejšie venovať sa zdokonaľovaniu ich teoretických a praktických zručností. Zhusťujúca sa cestná premávka, ale aj narastajúci počet nezodpovedných vodičov neustále zvyšujú počet dopravných nehôd, ktorých účastníkmi sú aj cyklisti. A to najmä deti. Práve preto sú preventívne programy a aktivity zamerané na ochranu života a zdravia v cestnej premávke nevyhnutnou súčasťou každého školského vzdelávacieho programu.
A ako tento tematický deň prebiehal? Počas prvej vyučovacej hodiny sme u jednotlivých žiakov zisťovali úroveň ovládania pravidiel cestnej premávky pre cyklistov, a to prostredníctvom tzv. jazdy zručnosti. Počas krátkej jazdy na prenosnom dopravnom ihrisku mali žiaci dokázať, do akej miery dokážu zvládnuť jazdu na bicykli tak, aby bola v súlade s platnými dopravnými predpismi. Aby však mohli byť označení za cyklistov - špecialistov, museli bezchybne prejsť niekoľkými "nástrahami" v podobe železničného priecestia, semaforu, prekážky na ceste (retardéru) a viacerých dopravných značiek. S potešením však musím konštatovať, že väčšina cyklistov zvládla túto jazdu bravúrne a bez najmenšieho zaváhania. Je zrejmé, že bicyklovanie patrilo u mnohých k obľúbeným prázdninovým aktivitám.
Po praktickej skúške zručnosti sme sa zamerali na zopakovanie všeobecne záväzných dopravných predpisov pre cyklistov. Prostredníctvom prezentácie s názvom "Cyklista na cestách" si žiaci zopakovali povinnú výbavu bicykla, jeho technický stav, správne použitie reflexných a ochranných prvkov cyklistu, ale aj základné pravidlá cestnej premávky pre cyklistov. V modelových situáciách riešili konkrétne dopravné situácie, na obrázkoch s križovatkami hľadali nezodpovedných cyklistov a vyhodnocovali situáciu z hľadiska bezpečnosti. Svoje vedomosti si následne overili v interaktívnom teste "Poznám dopravné značky" zameranom na upevnenie vedomostí o dopravných značkách.
Hlavnou náplňou ďalšej časti bol súťažný kvíz "Jazdíme na bicykli" venovaný utvrdeniu získaných poznatkov a hra "Dopravné domino". Hoci v tejto hre neboli všetky skupiny rovnako úspešné, každý člen sa snažil v tímovej práci zúročiť svoje doterajšie vedomosti čo najviac.
Som si istá, že aj vďaka takýmto aktivitám sa nám podarí u žiakov vypestovať vysokú mieru zodpovednosti za vlastnú bezpečnosť a zdravie, a zároveň aj za bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Pevne verím, že z nich budú nielen zodpovední chodci, ale aj cyklisti a neskôr i vodiči.