Marec - Mesiac knihy
Hoci sa s knihami stretávame už od útleho detstva, v dobe informačných technológií viacerí z nás uprednostňujú trávenie voľných chvíľ pri počítači, televízii či v kine. Aj keď nám zdanlivo technika dáva nový zážitok, oberá nás o niečo iné, oveľa cennejšie. O našu fantáziu a predstavivosť. Nedovolí nám spoznať ľudské duše a povahy, nedá nám možnosť preniesť sa do inej doby, nedovolí nám predstaviť si krásnu prírodu, osvojiť si nové slová, rozšíriť si obzor... Toto nám poskytne iba kniha. Pri nej si môžeme oddýchnuť a potešiť sa, môžeme v nej listovať a popritom vnímať jej vôňu, či zvuk papiera pri obracaní stránok.
- a) Čo sa ukrýva v knižniciach?
Mnohí z nás majú doma knižnicu, ale ani len netušia, aké tituly ukrýva. Preto sme sa v rámci nášho česko-slovenského projektu OUR CHALLENGES zahrali na pátračov a pokúsili sa nájsť v knižnom fonde našich domácich, školských, ale aj mestských knižníc knihy, ktoré by boli niečím výnimočné: NAJmenšie, NAJväčšie, NAJstaršie, NAJnovšie, NAJtenšie alebo NAJhrubšie. A tu sú výsledky nášho spoločného pátrania - Search challenges
- b) Kto bol majstrom písania?
Nakoľko klasické rozprávky slovenských, ale aj zahraničných autorov postupne upadajú do zabudnutia, rozhodli sme sa to napraviť. Zapožičali sme si z Mestskej knižnice v Ilave knihu najznámejšieho dánskeho rozprávkára H.CH. Andersena Malá morská panna (pri príležitosti blížiacej sa Noci s Andersenom) a pustili sa do čítania. V tzv. "čitateľskej štafete" sme sa prestriedali úplne všetci. Našou úlohou bolo vybrať si z uvedenej knihy jednu z rozprávok, prečítať ju a ostatným čo najvernejšie prerozprávať jej dej.
- c) Ako sa stať spisovateľom?
Nielen Andersen bol spisovateľom. Svedčia o tom aj príbehy žiakov, ktorí sa tento rok zúčastnili Noci s Andersenom. Ich úlohou bolo vytvoriť príbeh, v ktorom sa stretnú rozprávkové bytosti z úplne rozdielnych rozprávok. Žiaci 2. - 4. ročníkov sa zmenili na spisovateľov a spoločnými silami vytvorili zbierku netradičných rozprávkových príbehov s názvom "ROZPRÁVKY NARUBY"
- d) Čo vieš o knihách?
Vedomosti o spisovateľoch, ich živote a dielach žiaci postupne získavajú od 1.ročníka. Či sú alebo nie sú postačujúce, si mohli overiť v nasledujúcom knižnom kvíze:
- e) Prečo čítať?
Všetci vieme, prečo je dôležité čítať knihy. Okrem nových poznatkov nám čítanie obohacuje slovnú zásobu, rozvíja myseľ, fantáziu, zlepšuje sústredenie, zvyšuje inteligenciu, posilňuje pamäť, prináša nové zážitky... Aby sme si všetky tieto výhody čítania zapamätali, včlenili sme ich do slovných mrakov:
- f) Kto prebýva v knihách?
V príbehoch prebývajú literárne postavy, ktorými môžu byť osoby, zvieratá, veci, nadprirodzené bytosti či predmety so zázračnými vlastnosťami. A ktoré patria k našim obľúbeným? Z menšieho triedneho prieskumu sme sa dozvedeli, že prevažne tie, ktorých príbehy boli aj sfilmované. Väčšina detí ich totiž pozná vďaka rozprávke alebo filmu, ktorý videli v televízii či kine. Až následne siahli po knižnej verzii, aby mohli porovnať, do akej miery sa zhodujú alebo odlišujú.
- g) Ako vyzerajú naši obľúbení literárni hrdinovia?
Využili sme fantáziu
a pokúsili sme sa čo najvernejšie zobraziť tých, ktorých obdivujeme vďaka
ich sile, odvahe, kráse, či hrdinským skutkom.
- h) Kde hľadať informácie?
Stačí zapnúť počítač a zadať hľadané slovo. Ale ako si poradiť, keď nemáme k dispozícii pripojenie na internet či funkčný počítač? Najlepším riešením je zájsť do knižnice. Nielenže je od podlahy až po strop zaplnená knihami, ale ponúka aj možnosť stretnutia so zaujímavými ľuďmi. Aby žiadne z týchto dôležitých podujatí neušlo našej pozornosti, začali sme si lepšie všímať oznamy o tom, čo sa v našej školskej knižnici koná.
- i) Od koho sa môžeme o knihách niečo naučiť?
Najviac od tých, ktorí už nejakú tú knižku napísali a vydali. My máme to šťastie, že jednu takú šikovnú pani spisovateľku denne stretávame na našich školských chodbách. Je ňou autorka viacerých detských kníh, PaedDr. Marcela Baginová, ktorú viacerí poznajú pod menom sestra Damiána. Na besede s ňou sme využili možnosť položiť jej niekoľko osobných otázok.
- j) Čím zaujme kniha na prvý pohľad?
No predsa svojím obalom. Nielenže chráni knihu, ale najmä celkovo dotvára jej podobu. Zahrali sme sa na grafikov a navrhli obal na knihy, v ktorých prebývajú naši obľúbení literárni hrdinovia.
- k) Ako oživiť príbehy?
Stačí príbeh rozdeliť na niekoľko kratších významových celkov a každý z nich ilustrovať. Následne prilepiť text na zadnú stranu ilustrácie a prečítať ho tak, aby jednotlivé časti tvorili opätovne jeden celok. My sme sa rozhodli týmto spôsobom oživiť povesť Márie Ďuríčkovej: Stolček, ktorú sme čítali na hodine slovenského jazyka.
Nenahrádzajme teda knihu médiami, ale siahajme po nej častejšie. Nezabúdajme na význam čítania a neodkladajme knihy do police, aby tam zapadli prachom do zabudnutia. Stále nám majú ponúknuť niečo, čo technické vynálezy nikdy nedokážu.