Didaktické hry
Povinné učivo "Ochrana života a zdravia" (OŽZ) sa na 1.stupni ZŠ realizuje prostredníctvom didaktických hier. Poskytuje žiakom potrebné teoretické vedomosti, praktické poznatky a formuje ich vzťah k problematike ochrany svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí.
Nakoľko život a zdravie patria medzi najvyššie hodnoty človeka, je potrebné ich chrániť a byť schopný poskytnúť pomoc pri ohrození druhému človeku. Vedieť poskytnúť prvú pomoc dokáže veľmi málo ľudí. Základné zručnosti v poskytovaní pomoci by mal ovládať už každý žiak 1.stupňa (aspoň na úrovni tzv. laickej prvej pomoci). Ochrana života a zdravia v primárnom vzdelávaní je preto zameraná na odbornú zložku učiva s obsahom zdravotná príprava - poskytnutie predlekárskej prvej pomoci, privolanie pomoci k zranenému, vybavenie lekárničky a jej využitie pri ošetrovaní úrazov, osvojenie si významu symbolu Červený kríž, jednoduché ošetrovanie a obväzovanie končatín...
Absolvovaním učiva OŽZ získavajú žiaci aj nevyhnutné vedomosti, zručnosti a návyky potrebné pri riešení mimoriadnych situácií. Učivo obsahuje opatrenia a popis činností pri záchrane života, zdravia a majetku obyvateľov pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí. Svojou humánnou podstatou má pre žiakov mimoriadny význam. Sebaochrana a vzájomná pomoc vychádza z práva každého občana byť včas varovaný pred hroziacim nebezpečenstvom varovnými signálmi, zabezpečený individuálnymi ochrannými prostriedkami, evakuáciou a ukrytím. Mimoriadna udalosť môže vzniknúť v rôznych častiach štátu kedykoľvek. Občania nemôžu očakávať okamžité poskytnutie pomoci. Z toho dôvodu musia byť schopní v rámci svojich možností chrániť svoje zdravie a poskytnúť pomoc aj iným osobám.
Ďalšou obsahovou náplňou OŽZ je pripraviť každého jedinca na život v prostredí, v ktorom sa nachádza. Nevyhnutným predpokladom k tomu je poznávanie prírodného prostredia, bezpečný pobyt a pohyb v prírode: odhad krátkych vzdialeností, jednoduchý náčrt pochodu, kresba okolia stanovišťa - panoráma, čítanie z mapy (podľa farieb a topografických značiek), určovanie svetových strán na mape a podľa mapy, určovanie hraníc SR a susediacich štátov na mape, význam čistého ovzdušia pre človeka a prírodu, zásady uhasenia ohniska...
Ochrana života a zdravia sa na 1.stupni ZŠ sústreďuje najmä na utváranie pozitívnych postojov k svojmu organizmu, k svojmu i k zdraviu iných a zachovanie zdravia v bežných i krízových situáciách. Preto je potrebné neustále rozvíjať schopnosť sebaochrany v simulovaných život ohrozujúcich situáciách, a tým pripraviť dieťa na zvládnutie skutočných okamihov, ktoré môže život priniesť.