Deň Zeme

17.04.2019

"Hej, hej, hej, sokoly
z výšky hľadia na to všetko, čo nás bolí..."

... sú slová piesne, ktorá zaznela v úvode rozhlasovej relácie venovanej Dňu Zeme. Veru, naša Zem má veľa boliestok, ktorých pôvodcom je práve človek. Jeho nedbanlivosť, ľahostajnosť, ale i zlomyseľnosť či dokonca zámer. Preto cieľom tohto tematického dňa bolo upriamenie pozornosti na príčiny tejto bolesti, ale aj na možnosti jej liečby. Úvodná rozhlasová relácia nás oboznámila s alarmujúcimi údajmi, ktoré ľudstvo vedú do záhuby. S vplyvom kyslých dažďov na našu planétu, s nebezpečným otepľovaním, výrubmi dažďových pralesov či ničivým vplyvom priemyselných odpadov... 

Po jej vypočutí nasledovala práca v skupinách. Počítali sme množstvo zrážok, ktoré padli v jednotlivých mesiacoch, zisťovali počet slnečných dní v roku, rýchlosť, akou rastú stromy, porovnávali sme dĺžku života ohrozených živočíšnych druhov, spotrebu vody v jednotlivých domácnostiach, množstvo vyseparovaného odpadu... Okrem matematicky zameraných úloh sme sa venovali aj zopakovaniu slovných druhov. Tvorili sme podstatné mená začínajúce sa na písmená Z - E - M, vymýšľali prídavné mená, ktoré vystihovali to, ako vyzerá naša Zem, skloňovali slovné spojenie NAŠA KRÁSNA PLANÉTA, určovali slovné druhy, ich gramatické kategórie... Za každú splnenú úlohu dostali členovia jednotlivých skupín bod podľa farby, ktorá symbolizovala jednu zo základných zložiek nášho života. Žltí predstavovali Slnko a životodarnú silu slnečnej energie, bieli vzduch, modrí vodu, zelení rastlinnú ríšu a červení zas živočíšnu. Časť detí získavala čierne body, lebo symbolizovala odpad a všetky škodlivé látky, ktoré sú jedom pre planétu Zem.

Body pre svoju skupinu mohli jej  členovia získať aj vďaka krátkej úvahe o tom, ako sa asi cíti naša planéta Zem a ako by sme ju dokázali rozveseliť:

  • " Naša Zem je veľmi smutná, lebo ju neustále znečisťujeme. Určite by ju rozveselilo, keby nás videla viac separovať a recyklovať."
  • "Planéta Zem je sklamaná a zarmútená zo správania ľudí, ktorí na nej žijú. Znečisťujú jej ovzdušie, vodu aj pôdu. Určite by sa cítila lepšie, keby sme ju neznečisťovali a uvedomili si, aká je pre nás dôležitá!"
  • "Naša Zem je nešťastná z toho, že si ju nevážime. Mali by sme viac chodiť hromadnými dopravnými prostriedkami, aby sme neznečisťovali jej ovzdušie. Nemali by sme plytvať pitnou vodou, vypúšťať chemikálie do riek a pôdy. Potom budeme šťastní všetci!"

Vo vedomostnom kvíze si členovia jednotlivých skupín otestovali svoje vedomosti o zásadách správneho separovania. Zopakovali si, ako sa volá opätovné zhodnotenie materiálov, čo patrí a nepatrí do komunálneho odpadu, aké existujú spôsoby odstraňovania odpadu, čo je to skládkovanie, spaľovanie či separovanie a pod. Za každú správnu odpoveď získali členovia danej skupiny ďalší bod príslušnej farby. 

 V nasledujúcej časti dňa sme sa venovali Knihe rekordov. Začala sa písať pred siedmimi rokmi a pozostáva z rozličných úloh, ktoré sú v každom ročníku odlišné. My, ako štvrtáci, sme pred týždňom dostali za úlohu zbierať plastové uzávery z PET fliaš. Vyzbierané uzávery sme prederavili, navliekli na špagát a odmerali dĺžku vzniknutej reťaze. Získané údaje sme porovnali s predchádzajúcimi rokmi:

POČET VYZBIERANÝCH UZÁVEROV Z PET FLIAŠ v šk. r. 2018/2019:

  • 4.A - 1749 ks ( 87,45 ks na žiaka)
  • 4.B - 1584 ks (79,20 ks na žiaka)
  • 4.C - 2631 ks (146,17 ks na žiaka)
  • SPOLU - 5964 ks (102,83 ks na žiaka)

DĹŽKA REŤAZE Z PLASTOVÝCH UZÁVEROV v šk.r. 2018/2019:

  • 4.A - 19 m 70 cm
  • 4.B -  18 m 50 cm
  • 4.C - 29 m 63 cm
  • SPOLU -  67 m 83 cm

        ŠKOLSKÝ ROK                      DĹŽKA REŤAZE Z UZÁVEROV

  • 2012/2013                                    16 m 86 cm
  • 2013/2014                                    19 m 90 cm
  • 2014/2015                                    24 m 72 cm
  • 2015/2016                                    9 m 15 cm
  • 2016/2017                                    17 m 70 cm
  • 2017/2018                                    37 m 75 cm
  • 2018/2019                                    67 m 83 cm

Cieľom tejto aktivity bolo uvedomiť si potrebu separovania odpadu a nevyhnutnosť znižovania jeho množstva. Zároveň sme sa oboznámili aj so správnou separáciou jednotlivých zložiek odpadu a s možnosťami jeho opätovného využitia.

V závere dňa sme od slov prešli k činom a ukázali sme, že sa k problematike znečisťovania životného prostredia vieme postaviť aj aktívne. Vyzbrojení rukavicami a igelitovými vrecami sme vyzbierali od odpadu nielen pridelený úsek (Štúrova ulica a Sihoť), ale aj komunikácie, po ktorých sme sa na dané miesta presúvali. 

Užitočne strávený deň nás utvrdil v tom, že KAŽDÝ DEŇ BY MAL BYŤ DŇOM ZEME!

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky